" Koje je zvanje društvu najpotrebnije? Svakako ono koje omogućava sva druga zvanja "
Anđelko Mrkonjić, red. Prof. na sveučilištu u Zadru
ODGOJITELJ
to je stablo
gdje se gnijezde dječji snovi,
i odakle svako dijete
na krilima mašte plovi!
Odgojitelji su moderatori odgojno-obrazovnog procesa. Uz pažljiv i human odnos prema svim odgojenicima, poštivanje dječje osobnosti, objektivnost i visok etički kodeks, odgojitelj planira, potiče, usmjerava, prati i analizira uspjeh svakog odgojenika pojedinačno ili grupno kao cjeline.
ODGOJITELJ
to je vjetar
koji mnoge struje miješa,
kad je bura – sjuži mora,
a bonace- uskomeša!
ODGOJITELJICA
uzvišen je to poziv! To je zvanje, a ne zanimanje!
Nije lako biti dobar odgojitelj. Ovaj poziv zahtijeva svestranu osobu bogatu mnogim kvalitetama: to su osobe koje u sebi sadržavaju osobne, profesionalne i stručne kompetencije , sposobnosti i motiviranost za rad. Svojom pojavom u očima djece evociraju pojam osobe kojoj se „slijepo“ vjeruje, koja predstavlja određeni autoritet. Zato je važno da odgajatelj voli svoj poziv i predstavlja pozitivan model identifikacije, uzor ponašanja i djelovanja. U vremenskom periodu u kojem ide u vrtić – odgojitelj je glavna osoba u životu djeteta.
U svom „Smislu za čuđenje“ (1956.) Rachel Carson o ulozi odgojitelja je napisala:
„Iskreno vjerujem da za dijete, a i za njegove roditelje koji ga žele voditi, znanje nije ni upola tako važno kao osjećaj. Ako činjenice predstavljaju sjemenke koje izrastaju u znanje i mudrost ,tada su emocije i osjeti plodna zemlja u kojoj te sjemenke rastu.
Godine ranog djetinjstva su vrijeme kada se priprema ta zemlja. Jednom kada se emocije razviju: smisao za lijepo, uzbuđenje novim i nepoznatim, osjećaj suosjećanja, žaljenja, obožavanja ili ljubavi – tek tada ćemo posegnuti za znanjem o uzroku naše emocionalne reakcije. Kada jednom otkrijemo emocije – one traju.
Važnije je utabati put djetetu da ono poželi nešto saznati, nego ga staviti na dijetu bogatu činjenicama koje ono nije spremno usvojiti.“
ODGOJITELJ
to je luka,
svaka joj je barka važna
i čuva je dok ne stasa
da isplovi moćna, snažna.
ODGOJITELJ
to je snaga
koja ima čudnu moć,
da pomogne dječjem oku
put pronaći i kroz noć!
ODGOJITELJ
to je ljubav
i toplina zagrljaja,
što tananom, vječnom niti
kraj s početkom čvrsto spaja!!!
"Kod odgajanja djece glavna je stvar da im se srce oplemeni, da se zadoje ljubavlju svog naroda, svoje domovine, ljubavlju svega što je dobro i plemenito."
Ante Starčević
"Dječja igra je borba protiv ispraznosti društvenog života. Sve buduće sklonosti ili nadarenosti obično progovaraju već u dječjim igrama."
Miroslav Krleža
"A što bih jedino potomcima htio namrijeti u baštinu - bila bi VEDRINA. Kristalna kocka vedrine."
Tin Ujević
MOJA TETA
Promijenjena uloga odgojitelja današnjice zahtijeva od njih brzu prilagodbu na zamjenu dosadašnje rutinske prakse ( primjena poznatih i provjerenih strategija u različitim kontekstima i s različitom djecom ), u neprekidan proces učenja i proučavanje vlastitih postupaka.
Koliko su odgojitelji različiti, kako u znanjima i kompetencijama, tako i u svojoj osobnosti i pristupu u radu,a koliki je njihov utjecaj na dijete, možda dobro oslikava ovaj tekst:
CRVENO JE CVIJEĆE | ||
Dječak je krenuo prvi put u školu Uzeo pastele i crtati stao. Rasprostro je boje širom papira jer tako je vidio i tako znao. Učiteljica reče: Što radiš, mladiću? Slikam cvijeće, dječak joj reče. Ona će na to: Sad nije vrijeme, Uostalom zeleno je i crveno cvijeće, Postoji način kako se stvari rade I sve ima svoje vrijeme, dječače, Moraš pokazati brigu i za druge, Ti ovdje nisi jedini, đače. Još na kraju reče: Mladiću,znaj, crveno je cvijeće I uz njeg zeleno lišće ide Ne gledaj u njem neke druge boje jer tako ga oduvijek svi ljudi vide. No dječak reče: Toliko boja u suncu jutra, Toliko boja u dugi ima, Toliko mnogo boja u cvijeću Ja sve ih vidim i služim se njima. |
Učiteljica reče: Pa ti si zločest, Postoji način kako rade svi, I ti moraš pravilno slikati cvijeće zato za mnom ponavljaj ti: Svi znamo, crveno je cvijeće I uz njeg zeleno lišće ide Ne gledaj u njem neke druge boje, Jer tako ga svi ljudi oduvijek vide. No dječak reče: Toliko boja u suncu jutra, Toliko boja u dugi ima, Toliko mnogo boja u cvijeću Ja sve ih vidim i služim se njima. U kut ga na to učiteljica stavi I reče: Za tvoje dobra, dječače, Ostat ćeš tamo dok sve ne shvatiš Kakav trebaš biti i što pravila znače. U kutu je bio sam, strah mu kroz misli poteče Pa dođe do učiteljice i ovako joj reče: Točno je, crveno je cvijeće i uz njeg zeleno lišće ide Ne vidim u njem druge boje Jer tako ga svi ljudi oduvijek vide. |
Dosta je vremena prošlo od tad preselili su u drugi grad, U novu je dječak školu krenuo I evo što je tamo doživio: Učiteljica mu se nasmiješila I rekla: Zabava je slikanje, Toliko boja u dugi ima Hajde da ih naslikamo sve. Ali dječak je samo uredno redao Jednako crveno i zeleno cvijeće, A kad ga upitaše zašto to radi Evo što im on reče: Svi znaju, crveno je cvijeće I uz njeg zeleno lišće ide ne treba ga nikad drukčije slikati jer takvim ga oduvijek svi ljudi vide." |
Harry Chapin |
ŠTO TREBA POSJEDOVATI ODGOJITELJ?
u šaljivom tonu
-uljudnost kraljice-
- komunikativnost novinara-
- sposobnost slušanja psihijatra -
- entuzijazam djeteta-
- rječitost propovjednika -
- diskreciju odvjetnika -
- pokretački duh pionira -
- oprez alpinističkog vodiča -
- znatiželju istraživača -
- preciznost matematičara -
- fizičku spremnost astronauta -
- optimizam kockara –
- ovisnika-
- mudrost sfinge -
- strpljivost sveca -
- debelu kožu slona -
- njegovan izgled sponzoruše -
- znanje finalista milijunaša -