Kruh
14. veljače 2013.Pravo na obrazovanje
14. svibnja 2015.Drveće našeg kraja
PEDAGOŠKA GODINA: 2013./14. god
PROJEKT : „ DRVEĆE NAŠEG KRAJA“ - DJEČJI VRTIĆ STAŠEVICA
SKUPINA: mješovita (3-6 godina)
ODGOJITELJICA: SEKA GNJEČ
Cilj projekta
pobuditi ljubav prema prirodi i okolišuZadaci projekta
- stjecati spoznaje o drveću našeg kraja
- upoznati osobine drveća našeg kraja
- upoznati dijelove drveća općenito
- upoznati sjemenke i plodove tog drveća
PLAN PROJEKTA:
Tjelesni i psihomotorni:
- skupljanje grančica
- skupljanje stabalaca
- razvrstavanje lišća
- zalijevanje stabalaca
- sađenje stabalaca
- skupljanje grančica
- rezanje grančica škarama
- guljenje grančica nožićima
- punjenje posuda zemljom
- rezanje tkanine za stabalca
- rezanje i lijepljenje tkanine
- rezanje i lijepljenje grančica
- lijepljenje različitog lišća
- lomljenje grančica
- lijepljenje grančica
- skupljanje sjemenki i plodova
- razvrstavanje sjemenki i plodova
- lijepljenje sjemenki i plodova
- sađenje sjemenki i plodova
- punjenje posudica sjemenkama
- zalijevanje posađenih sjemenki
- skupljanje kore drveća
- razvrstavanje kore
- lijepljenje i lomljenje kore
- skidanje kore s grančica
- izrađivanje stolova i stolica od grančica i kore
- lijepljenje piljevine
- prikupljati šišarke
- ispeći šišarke
- lijepiti šišarke na panjiće
- prikupljati sjemenke divlje ruže
- izrađivati listove od papira i lijepiti ih na vreću za kostim
- prikupljati rascvjetane grančice
- prikupljati rascvjetane grančice po pripadnosti
- ugostiti učiteljicu iz prirode
- izrađivati slagalice sa crtežima drveća
- posjećivati voćnjak i obližnje drveće
- redovito promatrati brijest uz rijeku
- sjediti u hladovini drveća
- posaditi stabalca u prirodi
- obilaziti ih i zalijevati
Spoznajni ravoj:
- prikupljati grane drveća
- razvrstavati grane po boji
- razvrstavati grančice po veličini
- razvrstavati grančice po debljini
- prepoznavati grančice po mirisu
- uspoređivati listove po obliku i veličini
- imenovati stabalca
- imenovati grančice
- imenovati sjemenke
- usvajati pojmove (nazive stabala, pojmovi: pošumljavanje, razmnožavanje, klica, deblo, krošnja, klorofil, fotosinteza)
- saditi stabalca
- naučiti postupak sadnje
- puniti čašice (prazna, puna)
- saditi sjemenke
- razvrstavati kore drveća po izgledu i debljini
- ponavljati nazive drveća
- prepoznavanje stabalaca po lišću
- prepoznavanje drveća po plodovima
- razgovarati o karakteristikama sjemenki i plodova
- razvrstavati sjemenke po ljekovitosti i jestivosti
- nabrajati drveće otporno na vodu
- promatrati sjemenke dok rastu
- brojati cvjetove na granama
- brojati latice na cvjetovima
- razgovarati o važnosti šume i o onome što se dobiva od drveta
- imenovati dijelove cvijeta (latica, prašnici, tučak)
- razgovarati o načinu dobivanja papira
Socio-emocionalni razvoj:
- brinuti se za naša stabalca
- pomoći djetetu da shvati važnost drveća
- razvijanje osjetljivosti o važnosti očuvanja prirode i okoliša
- uređivati slikovnice
- smanjiti bacanje papira
- razgovarati o važnosti šume
- pokušati štedjeti papir i bojice i čuvati slikovnice i namještaj
- brinuti se za posađena stabla u prirodi
- zajedno s roditeljima posaditi naša stabalca
Govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje:
- pravilno izgovarati nazive stabalaca
- učiti recitacije o šumi
- učiti i pjevati pjesmice o šumi i šumskim životinjama
- crtati i slikati stabla i šumu
- slikati listopadna i vazda zelena stabla
- modelirati stabla od plastelina
- modelirati stabla od slanog tijesta
- razgovarati o načinu dobivanja papira
- pričati priče o šumi
- upoznavati nove tehnike rada
- izmišljati rečenice na temu šume
- učiti priče o životinjama u šumi
- osluškivati zvukove u šumi
- osluškivati vjetar u šumi
- bojati grančice drače
- bojati panjiće i šišarke
- izrezivati listove od kostima
- izrezivati grane, grančice, cvjetove od kolaža
- lijepiti izrezane dijelove na papir
- slikati sađenje drveća za likovni natječaj
- slušati cvrkut ptica dok sjedimo u hladovini
- slušati šum vjetra dok njiše grane
- oponašati šum vjetra
Poticaj za početak projekta dala su djeca. Čitajući priče Ivane Brlić Mažuranić N. je pitala da li je šuma u toj priči ista kao naša. Tako su djeca započela pričati priču pokušavajući opisati našu šumu. E. je rekao da on nije bio u šumi. Obećala sam da ću ih odvesti. Tako smo počeli učiti o našoj šumi, drveću oko nas.
Neka drveća promatrali smo na našim šetnjama uz rijeku i cestu. Roditeljima sam predložila da sa svojim djetetom posade jedno stabalce i donesu ga u vrtić. Odmah sutradan počela su stabalca stizati u vrtić. Tako smo prikupili : čempres, bijeli bor, lipu, kostelu, česvinu, hrast, jasen, divlju ružu, bagrem, draču , smrič, zeleniku…
Prikupili smo grančice jako puno stabala. Djeca su odvajala lišće i slagala ga u album te napisali naziv i tako su napunili veliki album. Dogovorili smo se da ćemo na proljeće posaditi stabalca u šumu pa ćemo tako «pošumiti» zemlju. Naša ravnateljica je zamolila da joj damo nekoliko stabalaca da posadi u dvorište vrtića u Pločama pa smo odvojili nekoliko. Od suhih grančica djeca su lomila komadiće i tehnikom –mozaik- izrađivala svoje grane, a na kraju lijepila lišće koje su imali u albumu.
Prikupili smo puno suhih grana. Bilo je debljih, tanjih, dužih, kraćih i određivali smo kojem drvetu pripada koja grana. Djeca su ih mirisala, mjerila, razvrstavala po dužini, po debljini. Tupim nožem gulili su koru s grančica. To ih je posebno oduševilo. Oguljeno drvce također je mirisalo. Takva drvca, ali i ona ne oguljena poslužila su za izradu stolova i stolica. Čak i oguljena kora (piljevina) poslužila je za to. Izrađivala su djeca i kućice i ostali namještaj. Posadili smo stabalca koja nisu bila posađena. Svako stablo su djeca znala imenovati. Napravili smo zajednički plakat na koji je svako dijete nacrtalo (naslikalo) jedno stablo iz našeg okoliša i napisalo mu ime. Drveće smo da bi lakše zapamtili nazive svrstavali u grupe: listopadno, vazdazeleno, voćke, iz porodice ruža, drveće koje ne raste samostalno, ljekovito, koje ima bodljikav list, koje ima bodljike na grani.
Prikupili smo puno sjemenki. Sad su djeca naučila da iz sjemenki nastane stablo. Zato smo razvrstali i sjemenke i naučili kojem stablu pripada koja sjemenka. Malo smo se s njima igrali: brojili ih, razvrstavali ih u skupove, kuhali za ručak u igri. Puno sjemenki i jesenjeg lišća upotrijebili smo za izradu jesenskih šešira. Puno smo ih i posadili, djeca su ih redoviti zalijevala i brinula se da imaju svjetlosti. Promatrajući stabla naučili smo da imaju žile i dio iznad zemlje, naučili smo i da žile upijaju mineralne tvari i vodu i sve to vode u list. U listu nastane fotosinteza uz pomoć svjetlosti. Djeca su se veselila nicanju sjemenki. Naučili su da iz zemlje izlazi klica.
Za Božić smo od prikupljenih šišarki izrađivali boriće koja su djeca ukrašavali i odnijela kući. Djeca su bojala grančice drače, koja su ukrašavali plodovima divlje ruže. Listopadna stabalca u našem vrtiću su izgubila lišće pa su mirovala, a tako i naš projekt. Još smo neke aktivnosti vezivali uz njega tako da smo izrađivali kostime za maškare, rezali lišće i lijepili ga na vreće i imali maske – drveća.
Došlo je proljeće i procvjetala su stabla. Opet smo prikupili sada rascvjetane grančice. Imali smo lišće, pa smo opet razvrstavali grane i imenovali stablo kojem pripada. Sada su djeca zaključila da iz cvijeta nastane sjemenka (plod). Pozvala sam učiteljicu iz prirode da im objasni kako se to događa i zašto. Došla je učiteljica, a djeca koja su već promatrala oprašivanje njoj su pričala kako se to događa. Zaključili su u razgovoru s učiteljicom da su stabla živa i koji su dijelovi cvijeta (latice, tučak i prašnici). Redovito smo posjećivali voćnjak i šumu i gledali nastajanje plodova. Konačno, došao je dan kad smo s roditeljima posadili stabalca. Djeca su aktivno sudjelovala. Za likovni natječaj „Budi neovisan“ poslali smo rad na kojem su djeca nacrtala sebe kako sade drveće.
Vrednovanje aktivnosti:
Djeca su naučila nazive drveća. Znali su ih prepoznati po lišću (obliku i veličini). Naučili su kojoj porodici drveća pripada svako stablo. Stabalca u našem vrtiću zalijevali su i brinuli za njih. Sadili su sjemenke i brinuli se da im osiguraju uvjete za rast. Kroz cijelu godinu brinuli su se za okoliš općenito, mene upozoravali da druga djeca iz škole bacaju smeće i lome grane. Svako dijete je sa svojim roditeljima posadilo stablo i kod kuće.
Ovaj projekt kod djece je probudio ekološku svijest pa događaj poslije jake bure to potvrđuje. U vrtić su došle su G. i M. G. je rekla da ima tužnu vijest: „bura je srušila stablo bajama, a susjed mu je zapalio grane“. Sutradan su G. i M. vikale s vrata da imaju veselu vijest: „posadile smo novi bajam u rupu gdje je rastao onaj koji je srušila bura“.
ped.god. 2013. / 2014.
Čitajući priče Ivane Brlić Mažuranić N. je pitala da li je šuma u toj priči ista kao naša.