Zašto odmor a ne spavanje
29. prosinca 2016.Kako pripremiti djecu za polazak u jaslice, odnosno vrtić?
30. prosinca 2016.Samostalnost djeteta
Roditelji imaju važnu ulogu u poticanju i razvijanju samostalnosti djeteta. Oni roditelji koji umjesto djeteta obavljaju ono što bi dijete moglo učiniti i samo, uskraćuju mu priliku za razvoj samostalnosti. Kada dijete uspije samo nešto učiniti, osjećati će se uspješno i vrijedno.
Kada je dijete malo, to se odnosi na hranjenje, oblačenje, obuvanje, pospremanje igračaka i druge svakodnevne aktivnosti. Kad je dijete starije to uključuje i druge poslove – serviranje stola, pospremanje sobe, pisanje zadaća … Razvoj samostalnosti treba poticati od rođenja onim poslovima koje dijete može izvršiti ovisno o dobi i razvojnim mogućnosti. Pri tom roditelj iskazuje povjerenje svom djetetu što je važno za razvoj djetetovog samopouzdanja i slike o sebi.
Možemo reći da se razvoj samostalnosti počinje odvijati od druge godine djetetovog života kada ono počinje izražavati želju da nešto učini samo, a mi mu to ne dopustimo. Stoga su mnoga djeca te dobi prkosna, inatljiva i imaju napade bijesa (npr. bacaju se na pod…) te odbijaju puno zahtjeva koje im se uputi. U dobi od 3 do 4 godine dijete može samo nalijevati vodu iz malog vrča, upotrebljavati vilicu, sudjelovati u odijevanju i obuvanju (otkopčavati, razlikovati prednju i stražnju stranu odjeće), samo ići na WC. U to doba želi svratiti pozornost na sebe praveći se važnim.
U dobi od 4 do 5 godina opada negativizam i prkos. Dijete tada počinje preuzimati inicijativu. Svoju aktivnost želi uspješno završiti (mada mu to ne uspijeva uvijek). U hranjenju je potpuno samostalno i zna postaviti stol. Umiva se i pere zube. Još uvijek treba pomoć pri vezivanju cipela i zakopčavanju složenijih odjevnih predmeta. U dobi od 5 do 6 godina dijete želi biti aktivno i uspješno na svim područjima i već potpuno samostalno može prati ruke, lice i zube, svlačiti se i oblačiti te spremati za spavanje (iako voli prisutnost drage osobe). U dobi od 6 do 7 godina dijete je sposobno isplanirati, predvidjeti tijek aktivnosti i provesti je do kraja. Potpuno ja samostalno u zadovoljavanju fizioloških potreba uz povremene poticaje i kontrolu.
Svojem djetetu možete pomoći u jačanju samostalnosti i samopouzdanja tako da:
- Raspored u kućanstvu prilagodite djetetu
- Očekujete nered i mrlje povremeno
- Nabavite igračke prikladne za djetetovu dob, kako bi se pomalo učilo samo igrati
- Pomognete djetetu da nauči pospremiti svoje igračke, tako da zajedno radite i pospremate
- Potaknete dijete da sudjeluje u kućnim poslovima (npr. usisavanje, brisanje prašine i pospremanje kreveta)
- Potaknete dijete da samostalno odlučuje u nekim jednostavnim stvarima
- Dopustite djetetu da pogriješi i pomognete mu da nauči nešto iz toga, da uči iz vlastitog iskustva
- Učite dijete rješavati probleme – potaknite ga da razmišlja što bi mogao učiniti kako bi riješio problem, umjesto da mu vi kažete
- Pitate dijete za mišljenje kada je u pitanju nešto što se na njega odnosi
- Poštujete djetetovu odluku kadgod je to moguće
- Pružite podršku djetetu u situacijama koje su mu preteške
- Potičete i pohvalite djetetove pokušaje da samo nešto napravi bez obzira na ishod
- Pohvalite djetetove uspjehe, pronađete u čemu je dobro i pokažete zanimanje i pažnju
- Budete dobar primjer (važnost roditeljskog modela je neprocjenjiva)
Pripremila: Olivera Medak, pedagoginja
Literatura:
Slunjski, E. (2013.), Kako djetetu pomoći da… (p)ostane samostalno i odgovorno. Zagreb: Element d.o.o.
Starc, B.,. Obradović, M. Č, Pleša, A., Profaca, B., Letica, M. (2004.), Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi. Zagreb: Golden Marketing – Tehnička knjiga
http://www.poliklinika-djeca.hr/za-roditelje/razvoj-djece/razvijanje-djetetove-samostalnosti/