Vremenski odnosi kroz fotografske sekvence
4. veljače 2013.Smotra projekata u Dubrovniku
13. studenoga 2013.Projekt VODA
PROJEKT "VODA" - DJEČJI VRTIĆ PLOČE
SKUPINA: STARIJA – SREDNJA „PČELICE“
ODGOJITELJICE:AMRA KATIĆ /NADA CVITANOVIĆ
VRIJEME PROVOĐENJE PROJEKTA: TRAVANJ /SVIBANJ 2013. GOD.
Cilj projekta
usvajanje novih spoznaja o vodi- njenoj vrijednosti, važnosti, njenim svojstvima, upotrebi, štednji i rasprostranjenosti, provođenjem praktičnih aktivnosti – pokusa, istraživanjem pisanih i slikovnih materijala te posjetima
Mjesto provođenja
dječji vrtić – soba dnevnog boravka, dvorište, bliža okolinaSuradnici
roditelji, stručni tim, ravnateljicaZadaci projekta
Zadovoljiti djetetovu potrebu za pripadanjem i ljubavlju te na temelju iskustva upućivati ga na odnos, susret i autentično približavanje Bogu
- zadovoljiti djetetovu znatiželju i prirodnu potrebu za istraživanjem
- poticati znanja služeći se enciklopedijom i slikovnicama
- poticati i razvijati kreativno izražavanje djeteta u likovnom, glazbenom i scenskom području
- razvijati ekološku svijest o važnosti vode
PLAN PROJEKTA:
aktivnosti i sadržaji vezani uz ovaj projekt planirani su po razvojnim područjima:
-
ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE AKTIVNOSTI
- razgovori na temu vode: voda može biti...; što znamo o vodi?; gdje se sve nalazi voda?; za što se sve upotrebljava voda?
- promatranje površine vode na globusu (rijeke, mora, jezera, oceani...)
- prelistavanje dječje enciklopedije
- voda i higijena (pranje ruku, lica, kose, tijela, higijena zuba, higijena životnog prostora...)
- voda kao stanište (život u moru, rijeci, jezeru, bari...)
- značaj vode za životinje koje u njoj žive
- promatranje riba, punoglavca, žaba.....
-
EKSPERIMENTI:
- pogodi po okusu – slano, slatko, kiselo...
- prelijevanje vode – ista količina vode u različitim oblicima boca
- igra vode: prelijevanje vode, prohodnost
- plovnost - što pluta, a što tone (razni materijali)
- hlapljenje vode – isparavanje na suncu
- duga – miješanje boja (tuš u boji)
- duga – stvoriti dugu mlazom vode
- puhati mjehuriće od sapuna
- puniti balone vodom i bacati s povišenog mjesta
- grožđice putuju – grožđice u mineralnoj vodi
- plovi brod
- isparavanje vode zagrijavanjem (kondenzacija)
- magična voda (kupus, alkoholni ocat, soda bikarbona, destilirana voda..)
- formiranje kutića prirode (školjke, obluci, morske zvijezde, ježići, fotografije mora i morskih životinja..)
-
LIKOVNO IZRAŽAVANJE:
- igra vodom i bojama – akvarel
- duga – akvarel
- neobične kapljice – kapanje boje na list papira i puhanje slamkom
- ribica Srebrica - slikanje
- na morskom dnu –slikanje
- ilustracija pročitanih priča
- ribice – crtanje
- žabice – izrada od papira
- ribe – modeliranje
- oslikavanje kamenčića raznih boja
- crtanje štapom po vlažnom pijesku
-
GOVORNO IZRAŽAVANJE
- priče: Morska bakica; Tajne i zgode nestašne vode; Luka i ribe; Roda i žabe; Riba duginih boja; Na morskom dnu; Sretni brodić; Bajka o i ribici
- recitacije: Voda, Duga; Šiša kiša; Voćka poslije kiše; Ekološka pjesma; Sunce i more
- zagonetke: kapljica; jež; hobotnica; rak; riba
- priča u slikama: Potočić žubori;
-
GLAZBENO IZRAŽAVANJE
- zvukovi vode – audio zapisi
- pjesmice: Kiša pada; Roda i žabe; Ribica; Maestral; Zlatna ribica
-
AKTIVNOSTI S KRETANJEM
- šetnja do mora – promatranje Crne rijeke koja utječe u more
- šetnja do plaže – promatranje boja mora, dubine, valova...
- šetnja do jezera Birina
- šetnja do fontane, do trajektnog pristaništa
- posjet Baćinskim jezerima
- posjet ušću Neretve
-
STOLNO – MANIPULATIVNE AKTIVNOSTI
- razne pokrivaljke, puzzle (More, Potok), Ribolovci u ribolovu (ribice na magnet), memory Morske životinje
- ROKO:
- „prljava, čista, zagažena, slatkovodna, slana...“
- IVANO:
- „uzbrčkana, mirna...“
- BORJA:
- „topla i hladna...“
- MAJA:
- „prozirna, mutna...“
- IVANO G.:
- „duboka, plitka..“
- NINA:
- „ morska, riječna, jezerska...“
- BLANKA:
- „ plava, zelena, tamnoplava...“
- ROKO:
- „u mjehuru, znoju...“
- MAJA:
- „u nosu i ustima..“
- BLANKA:
- „u bubrezima i cijelom tijelu...“
- BORJA:
- „ da voda ne toči kada se umivamo i peremo zube...“
- IVANO:
- „da manje pijemo...“
- MAJA:
- „ da bez veze ne prolijevamo vodu...“
Zbog velike zainteresiranosti djece započeli smo s istraživačko – spoznajnim aktivnostima i eksperimentima koji su oduševljavali djecu. Evo nekih koji su koji su naišli na veliki interes kod djece i koje su djeca željela ponoviti:
- Grožđice putuju: u čašu s mineralnom vodom stavili smo grožđice i promatrali što će se s njima dogoditi:
- MAJA: „ malo su se udebljale i idu gore...“
- BLANKA: „ napunile su se vodom i idu gore- dolje, pa će se opet podignuti..“
- Magična voda: vodu od ribanog crvenog kupusa ulili smo u tri čaše. U jednoj je bila čista voda, u drugu je dodana soda bikarbona, a u treću smo dodali plavu boju. Djeca su u čudu gledala što se događa:
- BLANKA: „Tete, ti si pravi mađioničar...“
- Pluta –tone: djeca su eksperimentirala predmetima koji plutaju i tonu. Svoja zapažanja zapisali su na plakat, donosili zaključke o tome koji predmeti brzo potonu, a koji sporije tj. što je teško pa tone, a što je lako pa pluta:
- Topivo – netopivo: različite sastojke miješali smo s vodom (šećer, sol, cedevita, zemlja...). Djeca su logički zaključivala i advala konkretne odgovore. Mia je isprobavajući topljivost šećera rekla: „Baš bih popila ovu slatku vodu.“
- Duga: miješajući plavu i crvenu boju (tuš), Tea je rekla: „Znala sam da će nastati ljubičasta boja.“
Tijekom cijelog projekta sadržaje smo dopunjavali raznim sadržajima: pričama, recitacijama, zagonetkama i video zapisima o vodi. Djevojčica Blanka koja vrlo dobro čita, pokazala je veliki interes i ponekad je s velikim zadovoljstvom čitala ostaloj djeci priče koje su im se svidjele.
Slušajući audio zapise zvukova vode u djeci se probudio natjecateljski duh tko će pogoditi više raznih zvukova vode: valovi, kiša pada, vodopad, tuš, vodokotlić, potok, hodanje po snijegu... Veliko veselje i smiješne situacije nastale su kod stvaranja riječi koje u sebi sadrže riječ voda: vodomlat, vodopljušt, vodopljusak, vodospust, vodolom...
Bilo je vrlo veseli i dok su se djeca prisjećala riječi koje u sebi sadrže vodu: vodokotlić, vodenica, vodomjer, vodopad, vodoskok, vodomar, vodena zmija...
Uz govorne aktivnosti, djeca su rado sudjelovala i u likovno izražavanju. Oduševila ih je tehnika „mokro na mokro“ i dugo su se zadržali u toj aktivnosti. Svoj doživljaj priča prenosili su na papir i tako su nastajali veoma zanimljivi crteži koje smo izlagali na panoe.
Tijekom provođenja projekta dosta smo vremena provodili vani. Promatrali smo utjecanje Crne rijeke u more i jezero Birinu. Prošetali smo i do gradske plaže gdje su djeca promatrala more i razgovarala o valovima, boji mora, dubini... Najzanimljivije im je bilo bacanje kamenčića u more. Maja je primijetila zelene alge i rekla: „Fuj, ljigave, zelene alge...“
Prošetali smo i do trajektne luke, promatrali uplovljavanje trajekta , ukrcaj i iskrcaj automobila. Zbog vremenskih prilika ( proljetni kišni period trajao je puno duže nego je očekivano) nismo uspjeli posjetiti Baćinska jezera i ušće Neretve, ali smo djeci putem fotografije približili svu ljepotu koja nas okružuje. Sve aktivnost vezane uz projekt zabilježili smo fotoaparatom.
Veliku pomoć i podršku tijekom projekta pružili su nam roditelji koje smo na roditeljskom sastanku upoznali s projektom. Pomogli su nama kod donošenja fotografija s motivima vode, materijala i sredstava potrebnih za pojedine eksperimente i pokuse.
Zadovoljni smo realizacijom projekta te se nadamo da će djeci stečena znanja i spoznaje koristiti u daljnjem odrastanju.
Vrednovanje aktivnosti:
Projekt smo započeli razgovorom o vodi, njenim svojstvima, vrijednosti, značaju i upotrebi vode te iz izjava vidjeli da djeca posjeduju bogate spoznaje o vodi i agregatnim stanjima u kojima se ona može naći.
Literatura: Enciklopedija za najmlađe „Što sve voda može?“ – Školska knjiga
travanj / svibanj 2013
Projekt smo započeli razgovorom o vodi, njenim svojstvima, vrijednosti, značaju i upotrebi vode te iz izjava vidjeli da djeca posjeduju bogate spoznaje o vodi i agregatnim stanjima u kojima se ona može